Øgderen – Hemnessjøen

Øgderens (Hemnessjøen) regulering ble tatt i bruk i 1931 og er vassdragets nest største magasin med 17.2 millioner m3, reguleringshøyden er 1,40 meter. Reguleringen ble gitt konsesjon i 1925 og arbeidene startet i 1928 og ble ferdigstilt i 1931. Konsesjonen innebar en senkning av midlere sommervannstand med 1,4 meter. Det betyr at HRV nå er 0,1 meter under det som tidligere var benevnt som midlere sommervannstand. Reguleringen består av dammen i utløpet av Øgderen, og en 5 km mudret elvestrekning via Bråtevannet ned til Daltorpfoss dam.

Under flom så er det normalt at vann renner inn i Øgderen, dette grunnet at det er et svært lite fall på den 5 km lange elvestrekningen ned mot Daltorpfoss. I tillegg til at selve Øgderen har et lite nedbørsområde sammenlignet med øvrige vannforekomster, er det flere mindre elver som har sine utløp til elvestrekningen, eksempelvis Hafstenelva.

Konsesjonen for Øgderen ble fornyet uten forandring i 1994 etter en behandlingstid på 19 år, og ble behandlet sammen med konsesjonene for Øymarksjøen og Aspern/Ara.

  • HRV: 133,53
  • LRV: 132,13
  • Sommervannstand: 132,53
  • Vintervannstand: 132,13

Reglement:

I henhold til reglement fastsatt ved kongelig resolusjon av 4.juli 1925 fremkommer det:

«Vannstanden i Øgderen må ikke overstige øverste reguleringsgrense uten at dammen er helt åpen»

Det er ikke angitt noen verdier utover dette som sier noe om hvordan sjøen skal manøvreres gjennom året for å kunne oppnå en viss vannstand.

Øverste reguleringsgrense samt målestav er anbragt oppstrøms på dammens venstre side.

Videre heter det i reglementet:

«Der skal ved manøvreringen has for øie, at flomvannstanden i Øgderen og flomvannføringen i vassdraget ikke forøkes og at vassdragets naturlige lavvannføring ikke forminskes til skade for andres rettigheter.»

Tidligere ble vannet fra Øgderen benyttet til både fløtning og til driftsvann ved Slorafoss Mølle. Reglementet inneholder krav om at vannet fra Øgderen skal bidra til jevnest mulig driftsvannføring ved Daltorpfoss Slorafoss. Både fløtningen og Slorafoss Mølle ble nedlagt for mange år siden, og har ikke lenger noen påvirkning på manøvreringen av Øgderen.

Som en praktisk konsekvens av det ikke lenger er annen industriell virksomhet på elvestrekningen, benytter HVB hele reguleringshøyden gjennom hele året slik at vi får best mulig utnyttelse av vannet til kraftproduksjon.